Wednesday, January 19, 2011

SHARING IS LOVING - Tidak ada pengganti Allah bagimu dan bagiku...




Seorang lelaki memasuki sebuah masjid bukan pada waktu solat, lalu ia menjumpai seorang anak kecil yang berumur sepuluh tahun sedang melaksanakan solat dengan khusyuk. Dia menunggu hingga anak kecil itu menyelesaikan solatnya, kemudian orang itu mendekatinya dan bertanya: "Anak siapa wahai anakku?" Anak kecil itu menggeleng-gelengkan kepalanya dan menitiskan air mata di pipinya. Kemudian dia mengaangkat kepalanya dan berkata. "Wahai pakcik, saya seorang anak yatim piatu," Lelaki itu tersentuh hatinya dan berkata: "Mahukah kamu menjadi anak angkatku?" Anak kecil itu berkata: "Apakah jika aku lapar engkau akan memberiku makan?" Orang itu menjawab: "Ya!" Anak kecil itu bertanya lagi: "Apakah jika aku tidak mempunyai pakaian, engkau akan memberiku pakaian?" Orang itu mengangguk dan menjawab: "Ya!" Anak kecil itu bertanya lagi: "Apakah engkau akan menyembuhkanku jika aku sakit?" Orang itu menjawab: "Wahai anakku, aku tidak dapat melakukan itu" Anak kecil itu bertanya lagi: "Apakah engkau akan menghidupkanku bila aku mati?" Orang itu menggelengkan kepala: "Aku juga tidak sanggup."

Akhirnya anak kecil itu berkata: "Kalau demikian, wahai pakcik, serahkanlah diriku kepada:
"Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dialah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku, Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan minum dan apabila aku sakit, Maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku: Dan Dialah yang mematikan daku, kemudian Dia menghidupkan daku: Dan Dialah yang aku harap-harapkan supaya mengampunkan dosaku pada hari kiamat," (surah asy syu'ara: ayat 78-82)

Lelaki itu pun diam dan pergi meneruskan urusannya, sedang anak kecil itu berkata: "Aku beriman kepada Allah. Barangsiapa bertawaqal kepada Allah, nescaya Allah akan memberikan kecukupan keadanya."

Wahai sahabat, kisah ini ku titipan buat renungan kita bersama..walau sekuat mana dugaan yang Allah kurniakan kepada kita..ingatlah bahawa Allah tidak sekali-kali membiarkan diri kita keseorangan terkapai-kapai dalam mengharungi segala dugaan dan ujian-Nya..tetapi Allah itu sentiasa dekat dengan kita dan sentiasa memberikan kekuatan, semangat, keyakinan, kasih-sayang, dan bantuan-Nya pada kita..Maha Suci Allah..hanya kepada-Nya kita beriman dan bertaqwa..moga kita semua sentiasa berusaha untuk menjadi hamba yang terbaik di sisi Allah SWT..InsyaAllah..

"Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak karunia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (surah yunus: ayat 10

Sumber : FB 7) Ana Ida

No comments:

Post a Comment