Monday, January 10, 2011

SHARING IS LOVING - BILA MAUT DATANG MENDADAK....... "peringatan buat diri yang banyak kekurangan ini juga"




Aku bimbang ..sangat bimbang ..
Bagaimanakah kalau besok..aku mati mendadak?
Sembahyangku masih banyak..yang belum terqada'
Ingin membayar puasa yang tertinggal..masih belum aku bertindak.

Hutangku masih berlambak-lambak.
Finance kereta-ku belum lagi lunas tertunai
Hutang bank rumah-ku masih belum selesai
Kewajipanku masih banyak yang terbengkalai. 

Aku bimbang..sangat bimbang..
Apakah aku akan diberi VIP Welcome di alam barzakh 
oleh Munkar dan Nankir dengan senyuman bermanis wajah.

Atau ................. apakah aku akan dibelasah oleh pembengis-pembengis di alam barzakh ?

Apakah aku dapat menahan sakit 
Bila ular kubur datang menggigit..
Kerana sembahyangku yang amat sedikit.
Aku bimbang..sangat bimbang..
isyak masuk..Oranglain ke surau menyembah Allah ..
Aku depan tv menonton AKADEMI FANTASIA...Mentor.....dan seribu rancangan-rancangan yang melalaikan..

Oranglain bertasbih, bertahmid..berzikir memuji Allah..
Aku terjerit2..MENYOKONG RANCANGAN TV YANG MELALAIKAN TU....aduh bimbangnya aku...

Oranglain menggunakan masa mencari redha Allah ..
Tapi aku masih berpoya-poya seperti NYAWAKU PANJANG LAGI...seperti aku ni mampu menahan siksa2 ..seperti aku tak kan mati selamanya...

Kalaulah besok subuh Izrail datang bertandang 
Bagaimanakah nasibku..setelah dunia aku tinggalkan?aduh..aku bimbang..sangat bimbang...aku hina ..sangat hina...

Aku bimbang..amat bimbang..imanku masih terumbang-ambing...iman ku sangat tipis ..sangat banyak dosa2 ku..hari2 tambah dosa ..pahala sangat sikit dan kadang2 tak ada langsung...aduh bimbangnya aku...

Ketika aku di dalam kubur..adakah orang yang akan mendo'akan ? 
Siapa ya yang akan akan menyedekahkan bacaan Yasin dan surah-surah Al-Qur'an
Buat meredakan siksa kubur yang datang tanpa kasihan 
Nasibku di bawah tanah..adakah siapa yang akan mengenangkan ?..adakah ada orang yang akan ingat padaku...adakah orang yang kata menyayangi ky masih mendoakan aku...??

Hilang aku dari pandangan..hilanglah aku dalam kenangan.Jadi..kenapa aku kurang berusaha menyiapkan bekalan ?
Supaya di kubur nanti aku diberi VIP Welcome.

Aku bimbang..sangat bimbang..amal ibadahku sangat berkurang ! 

WAHAI TEMAN YANG DIKASIHI.. ... marilah kita sama2 bertaubatlah dari sekarang..kita berusah muhasabah diri dan cari jalan keluar...betapa takutnya nya..betapa bimbangnya ..bagaimana pengakhiran kita...yang dah lepas biarlah ia berlalu..kita ubah keinginan yang buruk ..kita hentikan perkara yang menjauhkan kita dari ALLAH..kita hentikan melukakan hati orang ..kita jauhkan dan tinggalkan keduniaan yang melalaikan...

kita berkomunikasi lah pada ALLAH memohon jalan yang lurus ...kita bina iman yag teguh di hati kita..memang sukar..tapi kita usaha lah ...kita bersama2 berjihad ..walaupun sangat sukar..batuan ALLAH bersama kita jika kita sungguh berusaha........insyaallah ..

Tinggalkanlah ....TINGGALKAN HIBURAN MELAMPAU ..tinggalkan dosa....Kita tinggalkan sedaya nya..buang sikap2 mazmumah...dekati majlis ilmu ...dekati masjid seperti oranglain..Mohon Ampun pada ALLAH...dan mohon maaf pada kawan dan semua makhluk di dunia ini..."Ya ALLAH ampun kan kami...Kawan maafkan dosa kami...

Ya ALLAH ..berikan kami kebaikan Dunia dan Akhirat ke Jalan MU..Amin

kita Qada'lah solat-solat kita..yang tertinggal, bayarlah balik puasa-puasa kita.. Berhentilah menjadi sahabat syaitan...Agar hidup kita mendapat keredhaan ALLAH...Sebelum kita di kembalikan ke ALAM BARZAKH

No comments:

Post a Comment