Wednesday, May 12, 2010

SHARING IS LOVING-NASIHAT PERPISAHAN




NASIHAT PERPISAHAN...



Dari Abu Najih 'Irbadh bin Sariyah r.a berkata: Rasulullah saw. pernah menasihati kami dengan nasihat perpisahan yang meluluhkan hati dan mencucurkan air mata kami. kami bertanya, "Wahai Rasulullah, sepertinya ini adalah nasihat perpisahan, karena itu berilah kami nasihat."



Beliau bersabda, "Aku wasiatkan kepada kalian untuk tetap menjaga ketakwaan kepada Allah 'Azza wa Jalla', tunduk taat (kepada pemimpin) meskipun kalian dipimpin oleh seorang budak Habsyi. Karena orang-orang yang hidup sesudahku akan melihat berbagai perselisihan, hendaklah kalian berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah Khulafaur Rasyidin yang diberi petunujuk (Allah). Peganglah kuat-kuat sunnah itu dengan "gigi gerahammu" dan hindarilah ajaran-ajaran yang baru (dalam agama), karena semua bid'ah adalah sesat." (HR. Abu Dawud dan Tarmizi, ia berkata, "Hadits ini hasan shahih.")

"Subhanallah..teman2ku..tiba masa utkku diam seketika..mohon kemaafan andai ada di dalam fb ku ini..kesilapan..keterlanjuran yg tidak aku sedari..sungguh bahagia dgn ukhwah ini..dengan teman2 yg saling menyayangi krn Allah...mohon maaf juga andai ada bicara yg kurang enak..mungkin menyinggung atau mengaibkan tanpa aku sedari...sungguhnya aku hanyalah insan biasa yg serba kekurangan..tidak lari dr keburukan..maafkan aku teman2...terima kasih teman2..atas segala nasihat..teguran..ingatan yg amat bermakna buat diriku..moga diberi keizinan-Nya utk kita bertemu lagi..mohon halalkan setiap patah ilmu yg kubaca dan kusimpan dalam kamus ilmu otakku...moga ianya bisa kujadikan panduan melayari kehidupan..mohon kemaafan dari kalian..semoga kalian tidak tegar meneruskan perjuangan yg tidak pnh selesai ini..Allahu Akbar..terimakasih sekali teman2 semua...Subhanallah...krn Allah kita bertemu..krn Allah jua kita berpisah...moga bertemu lagi..krn aku sungguh menyayangi ukhwah ini...InsyaAllah...Amiinn...Salam teman2 smua... "

"Ya Allah...Ya Rahman..Ya Rahim..Kau lindungilah teman2 ku ini..kuserahkan mereka kepada-Mu Ya Allah..sayangilah mereka..kasihanilah mereka Ya Allah..Amin..Amiin Ya Rabbal 'Alamiin..."






No comments:

Post a Comment