Tuesday, January 4, 2011

SHARING IS LOVING - Semakin Berisi Semakin Tunduk…

KATA KATA 3



Sumber : http://amanah2u.com

Bertawadu’ Dalam Berilmu.

Majlis ilmu yang disebut Nabi s.a.w sebagai ‘taman-taman Syurga’ : “Jika kalian melalui taman-taman syurga, maka berhentilah dan duduklah di situ”. Para Sahabat r.a. bertanya : “Apakah taman-taman Syurga itu wahai Rasulullah?” Jawab baginda : “Majlis-majlis ilmu dan zikir”. (HR at-Tirmizi).”
Ibarat padi semakin berisi semakin merendahkan diri begitulah jua dengan seorang mukmin semakin berilmu semakinlah ia bersifat tawaduk, dapat menerima teguran, pandangan serta ilmu yang disampaikan oleh orang lain. Bukan seperti segelintir mereka yang mengaku telah berilmu lantas menghakimi orang lain serta mudah melahirkan prasangka terhadap ilmu serta amalan orang lain seolah ilmu dan amalannya adalah yang terbaik.
Dalam keadaan senario kehidupan kita pada hari ini, tuntutan untuk mencari ilmu tidak dapat dinafikan lagi akan kepentingannya. Namun sejauh mana kita bersedia selaku seorang murid/pelajar yang ingin menuntut ilmu? Lalu dalam hal ini ketika seseorang murid telah bersedia maka guru akan hadir. Siapakah guru tersebut?..Guru tersebut boleh jadi seorang yang bijak pandai, seorang yang bodoh jahil, seorang yang baik, seorang yang jahat, boleh jadi berbentuk situasi sukar, situasi menyenangkan mahupun apa jua bentuk senario kehidupan yang perlu kita harungi.
Maka bersedialah menerima segala bentuk pelajaran dari guru kehidupan. Belum tentu sesuatu yang kita lihat itu baik namun disisi Allah ia adalah sebaliknya. Seseorang yang bodoh-jahil dapat memberi pelajaran yang berguna untuk kita ambil iktibar. Apatah lagi pelajaran yang boleh kita ambil dari seorang yang bijak pandai.
Kebijaksanaan anda dalam mengharungi setiap situasi menentukan tahap sebenar ilmu yang telah dipelajari. Tiada suatu pun yang benar/salah, baik/tidak baik kecuali disisi Allah ia adalah benar/salah dan baik/tidak baik.  Apabila kita mula menilai tahap ketinggian ilmu diri sendiri ditakuti kita mulai menghakimi ilmu serta amalan orang lain. Maka berhati-hatilah dalam pada kita mencari ilmu agar tidak tertipu, pujuklah hati anda agar sentiasa bersifat tawaduk dan jangan mudah menghakimi perlakuan atau amalan orang lain, namun ambilah pelajaran dari setiap situasi agar anda sentiasa belajar dan mendapat ilmu dari setiap situasi yang baik atau sebaliknya. Ingati dan halusilah kata-kata ini, ”bila murid bersedia, guru akan tiba….”

No comments:

Post a Comment