Monday, January 3, 2011

SHARING IS LOVING -HIPOKRIT

Setiap manusia rasanya tak terlepas dari bersikap hipokrit. Mengikut kamus pelajar, ia bermaksud berpura2 perangai baik, atau dalam erti kata lain, munafik. Macam mana kalo berpura-pura jahat? so kat sini aku simpulkan hipokrit is berpura-pura.. banyak situasi yang boleh dikategorikan hipokrit mengikut pemahaman aku.. (yela blog aku kan) hehe~

1.   Depan pura² baik, kat belakang mengutuk mengumpat dan sebagainye, which is quite common nowadays. Asyik pandang serong kat orang je. sampai bile nak berubah. hidup dah lama tapi perangai macam kanak² rebina. hmmm.. 
2.   Berlagak innocent n baik kat depan semua org, tak pernah mengumpat mengutuk dengan org lain, tapi bile xde org kat sekeliling, die lah dajjal yg dah lama dilahirkan.
3.   Sembunyikan perasaan sendiri, hati kata lain.. mulut kata lain.. kadang² untuk menjaga hati orang di sekeliling.
4.   Bila dia bersama golongan yang baik², dia pun pura² baik. Bile dgn kawan² `ngok ngek', die pun bertukar.. kononnye masuk kandang kambeng mengembek, masuk kandang harimau mengaum..

Masing2 ada akal utk memikirkannya. Bila kita minta pandangan org lain, seribu satu jawapan yg akan diperolehi. Mana satu yg betul? Akhirnya otak kita jugak yg memeras utk mencari penyelesaiannye. Tepuk dada tanya hati, masing2 ada jawapan tersendiri.

Tipulah kalau aku cakap aku tak pernah hipokrit. Setiap orang ada alasan masing² kenapa mereka perlu hipokrit. Pandai² la jaga diri dan pekung di dada. Yang penting "kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi".

Jika kita memilih utk jadi diri sendiri, be proud of urself. No one knows better about u but urself. Kalau ada yg jelik menerimanya, pedulikan mereka. Apa pun, aku doakan semua yang terbaik utk kawan² aku yang kawan aku dengan ikhlas mahupun xikhlas. Janji kite kawan :)

No comments:

Post a Comment