Wednesday, February 23, 2011

SHARING IS LOVING - langkah pertama untuk ubah sikap


Change focus, look for the positive

Anda perlu fokus benda yang positif dalam hidup. Mula untuk melihat hikmah atau kebaikan untuk setiap benda yang melanda dan kepada setiap individu lain instead daripada melihat keburukan dan kesalahan orang lain dan peristiwa. Tetapi ramai antara kita yang suka melihat kesalahan dan mencari salah orang lain sehingga kita lupa untuk mencari sinar kebaikan.

Saya ada satu kisah mengenai seorang budak bernama Andrew. Dia datang dari Scotland ke Amerika pada usia muda. Bermula dari melakukan kerja-kerja biasa sahaja dan last sekali, akhirnya dia memiliki kilang terbesar pembuatan besi di Amerika. Suatu hari, ada orang bertanya padanya, bagaimana beliau  berurusan dengan pekerja-pekerjanya yang ramai. Andrew menjawab, " Berurusan dengan manusia sama seperti kita menggali emas. Bila kita mengali untuk mencari satu ounce emas, kita perlu membuang bertan-tan tanah dan kotoran. TETAPI, bila kita mengali emas, kita tak perlu lihat pada tanah dan kotoran yang ada, tapi kita perlu fokus melihat pada emas."

Kata-kata Andrew sangat menarik. Walaupun dalam diri seseorang atau situasi yang rumit itu nampak kabur, tetapi ada satu benda positif dan kebaikan dalam setiap diri individu dan pada setiap situasi. Kita perlu menggali lebih dalam untuk melihat sesuatu yang positif.

if we always looking what is wrong with people or with things, we will find many faults..


Orang yang berfikiran negatif akan selalu mengkritik.

Sesetengah manusia akan selalu melihat kepada negatif. Tak kira lah walau macam mana pun sesuatu benda itu berjaya dilaksanakan, pasti orang-orang sebegini akan mengkritik. Mereka telah membina kareer mereka sebagai pengkritik kehidupan. Mereka-mereka ini akan bergerak kesetiap tempat untuk mengkritik dan mencari kesalahan orang lain dan setiap keadaan.

Ada seorang pemburu yang mempunyai anjing pemburu yang ajaib. Satu-satunya anjing yang mampu untuk berjalan di atas air. Pemburu tersebut selalu memperlihatkan kehebatan anjingnya untuk memburu pada kawan-kawannya. Suatu hari, si pemburu ini mengajak seorang kawannya memburu itik. Kemudian, setiap kali ternampak itik di tasik, si anjing ini akan meluru kearah itik sambil berjalan di atas air. Si pemburu ini menyangka kawannya pasti akan memberi komen yang seeokor anjingnya yang hebat tetapi ternyata, kawannya itu hanya diam membisu. Bila ditanya mengenai kehebatan anjing mampu berjalan diatas air, dengan ringkas kawan pemburu itu menjawab, " aku menjumpai sesuatu yang aneh pada anjing kamu, sebab anjing tu tak boleh berenang."

Be an optimist 

Semua orang boleh menjadi optimis. Be so strong that nothing can disturb your peace of mind. Talk health,happiness and prosperity to every person you meet. 
Jadikan semua sahabat anda merasakan anda menghargai mereka.
Think only of the best, work only for the best, and expect only the best.

Lupakan kesilapan anda yang dahulu dan tekankan pada pencapaian yang terbaik pada masa hadapan 


No comments:

Post a Comment