Saturday, July 10, 2010

SHARING IS LOVING -"PERHIASAN DUNIA AKHIRAT -MUJAHID DAN MUJAHIDAH SEJATI"


Buat renungan dan semangat buat teman yang di Sayangi...moga rahmat dan kasih sayang ALLAH bersama kita..amin

" Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, sedekahkanlah satu senyuman pada yang dibenarkan ALLAH walau dihat
imu tak lagi mampu bertahan, belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran, hiduplah dgn Iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada Allah walau ia tak kelihatan...

" Karakter dibawah ..insyaallah...merupakan hiasan utama terbentuknya masyarakat Islam dan tertegaknya sistem Islam di muka bumi serta menjadi tiang penyangga peradaban dunia.Kesepuluh karakter itu adalah:

~> Bersih akidah dari sesuatu hal yang mendekatkan dan menjerumuskan dirinya dari lubang syirik.

~> Benar Ibadahnya menurut Al-Quran dan As Sunnah serta terhindar darisegala bid'ah yang dapat menyesatkannya.

~> Mulia akhlaknya sehingga dapat menunjukkan sebuah keperibadian yang menawan dan dapat meyakinkan kpd semua orang bahawa Islam adalah rahmat bagi seluruh alam (Rahmatan Lil-'Alamin).

~> Kuat fisiknya sehingga dapat mengatur segala kepentingan bagi jasmani yang merupakan amanah/anugerah dari Allah S.W.T.

~> Luas wawasan berfikirnya sehingga dia mampu menerima berbagai informasi serta perkembangan yang terjadi disekitarnya.

~> Mampu berusaha sehingga menjadikannya seorang yang berjiwa mandiri dantidak mahu bergantung kpd orang lain dlm memenuhi segala keperluan hidupnya.

~> Bersungguh-sungguh dalam jiwanya sehingga menjadikannya seseorang yang dapat meningkatkan setiap kesempatan pada dirinya ataupun orang lain.

~> Kecekapan dalam memanafaatkan waktunya sehingga menjadikannya seorang yang pantang membuang waktu, tak jemu untuk melakukan kebaikan. Kerana waktu yang kita gunakan selama hidup ini akan dipertanggungjawapkan dihadapan Allah S.W.T.

~> Teratur dlm urusannya hingga menjadikan kehidupannya sempurna dlm segala hal yang menjadi tanggungjawap dan amanahnya. Berusaha menyelesaikan semua masalahnya dengan cara yang baik.

~> Bermanafaat bagi orang lain sehingga menjadikannya seseorg yg bermanfaat dan diperlukan. Kewujudannya akan menjadikannya sebuah kebahagiaan bagi org lain & ketiadaannya akan menjadikan kerinduan pada orang lain.

Mudah-mudahan dengan sepuluh karakter di atas menjadikan kita lebih bermotivasi diri untuk dapat merealisasikannya impian kita ke Jalan ALLAH dlm kehidupan kita. Semoga menjadi mujahid dan mujahidah sejati.

Iman & taqwa jadi keutamaan...bukannya harta dan keindahan dunia yg sementara ini... Mujahid dan Mujahidah sejati ...Intan permata... mutiara ...mahkota Seindah pelangi di alam ciptaan ALLAH...

Menghiasi taman indah nan permai Mujahid dan Mujahidah sejati Engkaulah pahlawan dan serikandi pembela agama ...Peribadi soleh dan solehah hiasan diri....Subur dengan iman dan ketaqwaan.

Mujahid dan Mujahidah sejati....Akhirat utama kerana dunia bukan pilihannya...Mujahid dan Mujahidah sejati....Hatinya berbeza kerana diasuh iman dan taqwa..Mujahid dan Mujahidah sejati....

Berbekal Al-Quran dan Al-Sunnah...Bersulam pengorbanan....Bisa menggegarkan isi dunia..Mujahid dan Mujahidah sejati...Terus subur mekar mewangi...Seindah suria menerangi bumi...Harapan ummah yang abadi.

Mujahid dan Mujahidah sejati.....Menyoroti langkah perjuang2 islam dan puteri2 islam bermujahadah....Menuju cinta dan kasih Allah Paras rupa semua sama di sisi ALLAH....Cuma ibadah yang membezakan Mujahid dan Mujahidah sejati di sisi ALLAH .

Berhati-hatilah hasutan dunia...Kerana ia merbahaya...Jangan dibiarkan ia bertakhta Dalam diri dengan dosa-dosa.... Amiiin ......

Dari Diari Umieyan My

No comments:

Post a Comment