Saturday, December 25, 2010

SHARING IS LOVING-KETIKA AKU SUDAH TUA....IBU




KETIKA AKU SUDAH TUA 


Yang diambil dari FB Lia  Camelia....YA ALLAH ...jadi kan kami anak2 yang menyejuk hati ibubapa kami....jadikan kami anak2 yang bermanfaat kepada ibubapa kami dunia dan Akhirat....AMIN
Ketika aku sudah tua, bukan lagi aku yg semula. 
mengertilah, bersabarlah sedikit terhadap aku 
ketika pakaianku tertumpah sup, ketika aku lupa bagaimana mengikat kasut, ingatlah bagaimana dahulu aku mengajarmu.

ketika aku berulang-ulang berkata-kata tentang sesuatu yg telah bosan kau dengar, bersabarlah mendengarkan, jangan memutus 
pembicaraanku.

ketika kau kecil , aku selalu mengulang-ulang cerita yg tlah beribu-ridu kali kuceritakan agar kau tertidur.

ketika aku memerlukan mu untuk memandikan ku, jgn lah kau marah padaku, ingatlah sewaktu kecil aku harus memakai segala cara untuk memujukmu mandi.

ketika aku tak faham sedikitpun tentang tenologi dan hal-hal baru, jgn mengejekku. fikirkan bagaimana dahulu aku begitu sabar menjawab setiap " mengapa" darimu.

ketika aku tak dapat berjalan, hulurkan tanganmu yg masih kuat untuk memapahku. seperti aku memapahmu saat kau belajar berjalan waktu masih kecil.

ketika aku seketika melupakan pembicaraan kita, berilah aku waktu untuk mengingat. sebenarnya bagiku, apa yg dibicarakan tidaklah penting, asalkan kau disamping mendengarkan, aku sgt puas.

ketika kau memandang aku yg mulai tua, jgnlah berduka.mengertilah aku, dukung aku, seperti aku menghadapimu ketika kamu mulai belajar menjalani kehidupan. wktu itu aku memberimu petunjuk bagaimana menjalani kehidupan ini, sekarang temani aku menjalankan sisa hidupku.

berilah kau cintamu dan kesabaran, aku akan memberikan senyum rasa syukur,dalam senyum ini terdapat cintaku yg tak terhingga untukmu. kalbu ibu berkata" sebab cinta, ibu melakuakan semua ini, nak." sungguh jika tak karena cinta , langkahnya sudah berhenti. cintalah yg mengajar untuk menghapus kata lelah dan putus asa dalam kamus hidup seorg ibu. 

" SEBAGAI ANAK INGATLAH SEKUAT MANA PUN KITA BERIBADAH TETAPI JIKA KITA TIDAK MENGHORMATI DAN BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA , ALLAH TIDAK AKAN REDHA KEPADA KITA "

"marilah kita hormati , taati , menyayangi, mencintai dan berbakti pada ibu dan bapa.. yg telah melahikan, membesarkan, mendidik kita.. hingga kita berjaya...."

semoga kita tergolong dalam golongan anak-anak yg soleh dan solahah... Amin... ya Allah.....

2 comments:

  1. isyshh..awk buat sy nak nangis jer...huhu

    ReplyDelete
  2. Jika nangis tu menginsafkan kita ..menangis lah teman ku

    ReplyDelete