Saturday, March 13, 2010

MENCARI KEREDHAAN ALLAH-DARI BLOG MOTIVASI KERJA



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Hari ini saya ingin memetik hadis Rasulullah s.a.w sebagai kata-kata motivasi yang amat bermakna untuk kita renungi bersama.
“Harta yang ada di tangan manusia ibarat sebuah peti besi. Dan setiap peti besi itu ada kuncinya. Nyata bahagia bagi setiap manusia yang diberikan kunci untuk melakukan kebajikan dan ditutupi pintu kejahatan. Nyata celaka bagi manusia yang diberikan kunci untuk melakukan kejahatan.”
Begitulah melimpahnya nikmat yang Allah berikan kepada manusia. Pelbagai nikmat besar yang telah diberikan untuk manusia lebih selesa menikmat kehidupan di dunia walaupun sementara. Namun di sebalik anugerah nikmat ini, Allah SWT juga menunjukkan jalan sebagai pilihan kepada manusia. Jika pilihannya baik maka ia akan mendapat keredhaan Allah, tetapi jika pilihannya tidak baik maka ia akan mendapat kemurkaan Allah.
Apabila mendapat nikmat berupa pangkat dan jawatan, kenaikan gaji, keuntungan dalam perniagaan, syarikat anda mula dikenali, anda juga mula mendapat nama pastinya hati adakalanya berbisik untuk lalai dari amanah Allah SWT. Lantas apabila kelalaian ini mengheret kita jauh dari jalan Allah maka, pangkat kita menurun, peniagaan pula rugi, gaji tidak dinaikkan kita mula menyalahkan orang lain sedangkan hati kita sebenarnya lalai dan leka dengan kehidupan ujian ini. Mudah-mudahan saya dan anda semua sama-sama mendapat pengajaran menarik dari kata-kata motivasi ini.

No comments:

Post a Comment